نرگس اکبری؛ محسن آیتی؛ علی زارع مقدم
چکیده
یادگیری مادامالعمر شرط اساسی برای توسعه جوامع و سازمانهاست. یادگیری مادامالعمر یکی از مهمترین توانمندیهایی است که در جامعه اطلاعاتی امروز موردنیاز است و بهعنوان هدف یادگیری در آموزش، جامعه و دولت موردتوجه قرار میگیرد. نظام آموزشی بهعنوان تأمینکننده اولین و مهمترین عامل توسعه، یعنی نیروی انسانی، خود نیازمند برخورداری ...
بیشتر
یادگیری مادامالعمر شرط اساسی برای توسعه جوامع و سازمانهاست. یادگیری مادامالعمر یکی از مهمترین توانمندیهایی است که در جامعه اطلاعاتی امروز موردنیاز است و بهعنوان هدف یادگیری در آموزش، جامعه و دولت موردتوجه قرار میگیرد. نظام آموزشی بهعنوان تأمینکننده اولین و مهمترین عامل توسعه، یعنی نیروی انسانی، خود نیازمند برخورداری از یادگیرندگان مادامالعمر است. در اختیار داشتن ابزار روا و پایا برای سنجش سواد یادگیری مادامالعمر گامی مهم برای طرحریزی پژوهشهای مرتبط است؛ ازآنجاکه ابزاری برای سنجش سواد یادگیری مادامالعمر در ایران وجود ندارد، هدف این پژوهش اعتباریابی نسخه ایرانی پرسشنامه 49 گویههای سواد یادگیری مادامالعمر لی و تسای است. بهمنظور تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه ترجمه و به شش نفر از اعضای هیئتعلمی در رشته علوم تربیتی مرتبط ارائه و پس از اعمال اصلاحات مورد تأیید قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی پیمایشی است، جامعه آماری برای این پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند با حجم کل 500 نفر است که 300 نفر بهعنوان نمونه بهصورت خوشهای انتخاب شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهندهی این است که الگوی هشت عاملی برازش قابل قبولی با دادهها دارد (53/1- X2/DF، 964/0- CFI، 967/0- NFI، 06/0- RMSEA). همچنین ضرایب آلفای کرونباخ مؤلفهها بین 78/0 تا 93/0 بود و روایی همگرا که نشاندهنده این است که پرسشنامه از پایایی و روایی همگرای قابل قبولی برخوردار است. بر اساس این نتایج میتوان گفت که پرسشنامه سواد یادگیری مادامالعمر ابزاری مناسب برای پژوهشهای ایرانی میباشد.